Anketa sprovedena od strane Mreže za poslovnu podršku među 726 menadžera građevinskih firmi koje posluju u Srbiji tokom ove jeseni pokazala je s kojim se oblicima korupcije u praksi najčešće susreću građevinske firme u našoj zemlji.
U realizaciji istraživanja na terenu učestvovale su različite agencije za istraživanje javnog mnjenja, više eksperata u oblasti građevinarstva, građevinskih inženjera i stručnih konsultanata.
• Pribavljanje dokumentacije iz Katastra nepokretnosti RS za izdavanje građevinske dozvole 35,3%
• Pribavljanje mišljenja i dozvola od strane lokalnih javno-komunalnih preduzeća za različite priključke, planove i ostale dokumente 27,5%
• Procedura za izdavanje upotrebne dozvole 20,8%
• Procedure oko rekonstrukcije, adaptacije i modernizacije objekata 14,6%
• Procedure kod izdavanja dozvole za dogradnju i nadogradnju objekata 13,9%
• Ostale procedure u oblasti građevinarstva i IGM 7%
Rezultati iz tabele pokazuju da je korupcija kod procedura za odobrenje građevinskih radova najveća na nivou lokalnih samouprava koje su nadležne za izdavanje lokacijskih dozvola i da je gotovo 40% firmi moralo da podmiti činovnike iz lokalnih samouprava (mito je traženo u novcu, robi, uslugama ili za podršku u lokalnim političkim kampanjama). Iza lokalnih samouprava sledi Katastar nepokretnosti za koga su mnogi menadžeri rekli da je izuzetno spor u izdavanju neophodnih dokumenata i da se „preko veze” oni dobijaju višestruko brže nego u redovnoj proceduri. Obraćanje lokalnim javno-komunalnim preduzećima u mnogim gradovima i opštinama takođe je veoma mukotrpno za menadžere građevinskih kompanija, pošto se takođe mesecima čeka na određene dokumente, dok poslovi stoje i kompanije trpe štetu.
Sve ovo ukazuje da će novo rešenje iz prekjuče usvojenog Zakona o planiranju i izgradnji, o prenošenju svih obaveza kod izdavanja građevinskih dozvola na organe lokalnih samouprava koje za kompanije podnosice zahteva treba da urade sav posao prikupljanja dokumentacije, biti veoma teško sprovodivo u praksi, jer su upravo lokalne samouprave i njihova javno-komunalna preduzeća, uz republički Katastar nepokretnosti najveći kočničari procedura izdavanja građevinskih dozvola u praksi. Ukoliko resorno Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i instrastukure u kratkom roku ne postavi rigorozan sistem kontrole na nivou svih lokalnih samouprava u praksi, mogućnosti za korupciju na osnovu novog Zakona o planiranju i izgradnji na lokalnom nivou postaće čak i veće.
• Roba 18%
• Usluge 17%
• Sredstva za političke stranke 10%
• Centralna Srbija (Šumadija) 32%
• Beograd 25%
• Zapadna Srbija 24%
• Vojvodina 17%
http://www.pressonline.rs/info/drustvo/341417/korupcija-na-vrhuncu-za-svaku-trecu-lokacijsku-dozvolu-u-srbiji-placa-se-mito.html
U realizaciji istraživanja na terenu učestvovale su različite agencije za istraživanje javnog mnjenja, više eksperata u oblasti građevinarstva, građevinskih inženjera i stručnih konsultanata.
Najčešči oblici korupcije u praksi
• Pribavljanje dokumentacije za izdavanje lokacijske dozvole 39,8%• Pribavljanje dokumentacije iz Katastra nepokretnosti RS za izdavanje građevinske dozvole 35,3%
• Pribavljanje mišljenja i dozvola od strane lokalnih javno-komunalnih preduzeća za različite priključke, planove i ostale dokumente 27,5%
• Procedura za izdavanje upotrebne dozvole 20,8%
• Procedure oko rekonstrukcije, adaptacije i modernizacije objekata 14,6%
• Procedure kod izdavanja dozvole za dogradnju i nadogradnju objekata 13,9%
• Ostale procedure u oblasti građevinarstva i IGM 7%
Rezultati iz tabele pokazuju da je korupcija kod procedura za odobrenje građevinskih radova najveća na nivou lokalnih samouprava koje su nadležne za izdavanje lokacijskih dozvola i da je gotovo 40% firmi moralo da podmiti činovnike iz lokalnih samouprava (mito je traženo u novcu, robi, uslugama ili za podršku u lokalnim političkim kampanjama). Iza lokalnih samouprava sledi Katastar nepokretnosti za koga su mnogi menadžeri rekli da je izuzetno spor u izdavanju neophodnih dokumenata i da se „preko veze” oni dobijaju višestruko brže nego u redovnoj proceduri. Obraćanje lokalnim javno-komunalnim preduzećima u mnogim gradovima i opštinama takođe je veoma mukotrpno za menadžere građevinskih kompanija, pošto se takođe mesecima čeka na određene dokumente, dok poslovi stoje i kompanije trpe štetu.
Sve ovo ukazuje da će novo rešenje iz prekjuče usvojenog Zakona o planiranju i izgradnji, o prenošenju svih obaveza kod izdavanja građevinskih dozvola na organe lokalnih samouprava koje za kompanije podnosice zahteva treba da urade sav posao prikupljanja dokumentacije, biti veoma teško sprovodivo u praksi, jer su upravo lokalne samouprave i njihova javno-komunalna preduzeća, uz republički Katastar nepokretnosti najveći kočničari procedura izdavanja građevinskih dozvola u praksi. Ukoliko resorno Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i instrastukure u kratkom roku ne postavi rigorozan sistem kontrole na nivou svih lokalnih samouprava u praksi, mogućnosti za korupciju na osnovu novog Zakona o planiranju i izgradnji na lokalnom nivou postaće čak i veće.
Šta je kao mito traženo građevinskim kompanijama
• Novac 55%• Roba 18%
• Usluge 17%
• Sredstva za političke stranke 10%
Koruptivni zahtevi ka građevinskim kompanijama bili najčešći dobijenu su sledeći rezultati
• Južna i istočna Srbija 56%• Centralna Srbija (Šumadija) 32%
• Beograd 25%
• Zapadna Srbija 24%
• Vojvodina 17%
http://www.pressonline.rs/info/drustvo/341417/korupcija-na-vrhuncu-za-svaku-trecu-lokacijsku-dozvolu-u-srbiji-placa-se-mito.html
Нема коментара:
Постави коментар