Ovogodišnja predizborna kampanja je najskuplja od 2004. godine, ocenili su u Transparentnosti Srbija na osnovu preliminarnog izveštaja o finansiranju kampanje. Ova organizacija je Agenciji za sprečavanje korupcije podnela četiri prijave, ali kako kažu adekvatan odgovor nisu dobili.
Koštalo je građane Srbije 15,7 miliona evra da ih političke partije ubede da za njih glasaju. To pokazuje analiza Transparentnosti na osnovu preliminarnog izveštaja.
Ocenjuju – izdvajanja iz budžeta prema novom zakonu za posledicu će imati to da će se stranke manje oslanjati na druge izvore prihoda.
„Druga očekivana posledica je da će ova kampanja biti skuplja upravo zato što je ta injekcija iz državnog budžeta značajno veća nego inače i to prirodno će stvoriti refleks učesnika izbora da postroše sve do poslednjeg dinara kako ništa ne bi morali da vrate u budžet“, kaže Nemanja Nenadić, programski direktor Transparentnosti Srbija.
Izmene zakona su najviše koristi donele strankama koje su imale samo parlamentarnu listu, a nisu prešle cenzus, kao i manjinskim strankama, ocenjuje Transparentnost.
A ko je najviše potrošio prema do sada prijavljenim rashodima?
"Kada je reč o parlamentarnim izborima SPS ima zapravo najveće učešće, dok na predsedničkim je to naravno SNS", kaže Aleksandra Ajdanić iz Transparentnosti Srbija.
Očekivano - trošilo se najviše na TV oglašavanje, a ukupna vrednost je dosegla skoro sedam miliona evra, navode u Transparentnosti. Procenjivali su i koliko je ulaganje srazmerno izbornom rezultatu.
Tako je udeo Srpske napredne stranke 60 odsto - identično procentu podrške na predsedničkim izborima. SPS 15 odsto, dok je Srpska radikalna stranka snosila čak desetinu troškova TV kampanje a dobila pet puta manji procenat glasova.
U odnosu na visinu ulaganja u TV kampanju moglo bi se reći da su dobre rezultate ostvarile liste Ujedinjeni za pobedu Srbije, Moramo, Dveri, Zavetnici dok je kod lista Nada i Ajmo ljudi ulaganje prilično jednako izbornom rezultatu.
Najveći deo oglasnog kolača odnosi TV Pink i njeni kablovski kanali 2,6 miliona evra, RTS 1,8, Happy 1,2 miliona evra, Prva-B92 831 hiljada, dok je kod kablovskih stanica značajno manji.
"Ja mislim da nije potrošen ni jedna evro da je građanima bilo jasno šta koja politička opcija nudi. Mislim da je to rasipanje ogromnog novca. Ja sam pristalica toga da mi treba da redukujemo uticaj novca u izborima, da ga učinimo potpuno transparentnim", kaže Milan Jovanović sa Fakulteta političkih nauka.
Veruje da bi to uspostavilo balans i u medijskoj sferi.
Zbog načina vođenja kampanje, uglavnom funkcionera SNS-a, Transparentnost je podnela četiri prijave Agenciji za sprečavanje korupcije.
"Opšti utisak je da je Agencija za sprečavanje korupcije, kojoj smo podneli četiri prijave, pokazala visok stepen inventivnosti i uložila značajne napore u to da na pitanja koja smo mi postavili ne da odgovor, odnosno da da odgovor na nešto što nije bilo predmet naših prijava", kaže Robert Sepi iz Transparentnosti.
Računi će tek doći na naplatu kada budu proglašeni konačni rezultati izbora, a nakon čega stranke imaju rok od 30 dana da podnesu izveštaj o troškovima.

Нема коментара:
Постави коментар