Javne nabavke često nameštaju rukovodioci i službenici u državnim organima, ustanovama i preduzećima. Takve zloupotrebe čine u dogovoru sa nekim od ponuđača, firmi koje će kasnije dobiti posao. Manje se zna da javne nabavke mogu da nameste i firme bez učešća naručioca, na primer, tako što će se dogovoriti da daju ponude do određene cene, umesto da se nadmeću. Da bi tako nešto bilo moguće, obično je potrebno da broj firmi koje nude određene robe, usluge ili radove na tržištu bude veoma mali. U Srbiji je to čest slučaj, prosečan broj ponuda i na otvorenim tenderima ne prelazi tri.
Dogovaranje oko ponuda na javnim nabavkama je zabranjeno i kažnjivo po više zakonskih osnova. Takvi sporazumi predstavljaju kršenje antimonopolskih pravila. Nije nam poznato da su ovakvi slučajevi do sada bili predmet razmatranja Komisije za zaštitu konkurencije. Zbog toga skrećemo pažnju na odluku Komisije od 1. decembra 2015. KZK je izrekla mere zbog povrede konkurencije u nabavci Ministarstva odbrane koja se dogodila pre dve godine. Četiri firme su se unapred dogovorile o pojedinačnom učešću, cenama i uslovima u postupku nabavke uniforme, obuće i ostale opreme za potrebe Ministarstva odbrane Republike Srbije u 2013. godini. Komisija im je zbog toga razrezala visoke kazne, između 7 i 15 miliona dinara (više od 5% od ukupnog prihoda u prethodnoj kalendarskoj godini). Takođe im je izrečena i mera zabrane učešća u postupku javne nabavke u svojstvu ponuđača u periodu od 18 meseci počev od datuma pravnosnažnosti rešenja. Jedna firma nije kažnjena, jer je u međuvremenu prestala da postoji.
Treba napomenuti da su pored Zakona o zaštiti konkurencije ovakvi sporazumi zabranjeni i Zakonom o javnim nabavkama, što za posledicu treba da ima oglašavanje ugovora o nabavci ništavim, ali i Krivičnim zakonikom. Zbog toga će ova vest ostati nepotpuna sve dok ne bude objavljeno i da li su pokrenuti postupci za oglašavanje ništavosti ugovora i radi utvrđivanja eventualne krivične odgovornosti
http://www.transparentnost.org.rs/index.php/sr/aktivnosti-2/pod-lupom/8058-nedozvoljen-sporazum-ponudaca-na-javnim-nabavkama-jedna-od-prvih-odluka-te-vrste
Dogovaranje oko ponuda na javnim nabavkama je zabranjeno i kažnjivo po više zakonskih osnova. Takvi sporazumi predstavljaju kršenje antimonopolskih pravila. Nije nam poznato da su ovakvi slučajevi do sada bili predmet razmatranja Komisije za zaštitu konkurencije. Zbog toga skrećemo pažnju na odluku Komisije od 1. decembra 2015. KZK je izrekla mere zbog povrede konkurencije u nabavci Ministarstva odbrane koja se dogodila pre dve godine. Četiri firme su se unapred dogovorile o pojedinačnom učešću, cenama i uslovima u postupku nabavke uniforme, obuće i ostale opreme za potrebe Ministarstva odbrane Republike Srbije u 2013. godini. Komisija im je zbog toga razrezala visoke kazne, između 7 i 15 miliona dinara (više od 5% od ukupnog prihoda u prethodnoj kalendarskoj godini). Takođe im je izrečena i mera zabrane učešća u postupku javne nabavke u svojstvu ponuđača u periodu od 18 meseci počev od datuma pravnosnažnosti rešenja. Jedna firma nije kažnjena, jer je u međuvremenu prestala da postoji.
Treba napomenuti da su pored Zakona o zaštiti konkurencije ovakvi sporazumi zabranjeni i Zakonom o javnim nabavkama, što za posledicu treba da ima oglašavanje ugovora o nabavci ništavim, ali i Krivičnim zakonikom. Zbog toga će ova vest ostati nepotpuna sve dok ne bude objavljeno i da li su pokrenuti postupci za oglašavanje ništavosti ugovora i radi utvrđivanja eventualne krivične odgovornosti
http://www.transparentnost.org.rs/index.php/sr/aktivnosti-2/pod-lupom/8058-nedozvoljen-sporazum-ponudaca-na-javnim-nabavkama-jedna-od-prvih-odluka-te-vrste
Нема коментара:
Постави коментар