четвртак, 10. децембар 2015.

Javni servisi su pravo a ne obaveza građana

BEOGRAD - Generalni direktor Radio-televizije Vojvodine Srđan Mihajlović i generalni direktor Hrvatske radio-televizije Goran Radman ocenili su da je očuvanje javnih servisa neophodno, ne samo zato što su oni danas evropski standard, već i zbog toga što predstavljaju jedan od ključnih stubova demokratije koji je, kako su istakli, posebno važan u zemljama našeg regiona koje su još uvek u procesu tranzicije.
"Javni servisi su osnovani da bi služili društvu i građanima i pružili im vrednosti po meri njihovog života. Ukoliko za to nisu u stanju, onda građani imaju pravo da postavljaju pitanje da li su oni potrebni, dok je na javnim servisima da dokažu da jesu", ocenio je direktor HRT-a u emisiji "Pravi ugao" RTV-a. Generalni direktor RTV-a izjavio je da je pokrajinski javni servis potreban i da on kroz stalno unapređenje komunikacije sa građanima i svakodnevnim rezultatima prati interese i potrebe građana, te doprinosi uspostavljanju evropskih vrednosti.
"Nama, možda, ne ide na ruku postojeća percepcija javnih servisa u društvu, gde je to poverenje poljuljano jer javni servisi nisu uvek u prošlosti bili do kraja odgovorni prema građanima. Mislim da smo ipak svi učili zajedno na tom iskustvu i da u ovom trenutku javni servisi ispunjavaju svoju funkciju i da su više nego potrebni", ukazao je Mihajlović.
On je kazao da javni servisi u Srbiji ulaze u novu fazu kad je reč o finansiranju, te da je od 2016. godine predviđeno uvođenje takse od 500 dinara, ali da je odlučeno da se tokom naredne godine obezbedi i delimično finansiranje iz budžeta, tako da nije izvesno koliko će iznositi taksa.
Istakao je i da je RTV pripremila sve elemente za sprovođenje važećeg zakona, ali da još uvek nisu usvojeni neophodni podzakonski akti i izmene zakona o izvršnom postupku, izrazivši uverenje da će to biti učinjeno do kraja ove godine.
"Ipak, mislim da je novi kvalitet zakona iz 2014. godine uvođenje finansiranja iz takse, jer to zapravo treba da napravi novi ambijent i u unutar javnih servisa i da doprinese i obezbedi nezavisnu poziciju javnih servisa", istakao je Mihajlović.
On je kazao da su svi bili svesni da taj proces neće teći lako, ali smatra izlišnim da se sad postavlja pitanje da li su nam javni servisi potrebni, jer je oko toga postignut konsenzus kad je u parlamentu usvojen zakon o javnim servisima.
"Pitanje takse za finansiranje javnih servisa nije obaveza građana nego njihovo pravo i ja verujem da građani neće dozvoliti da izgube to pravo", kazao je on.
Generalni direktor HRT-a rekao je da je naplata takse tog javnog servisa na nivou od oko 95 procenata i da na mesečnom nivou iznosi 11 evra, da nije vezana za neki drugi račun, već da ta javna ustanova ima pravo nadzora i kontrole nad sprovođenjem procesa naplate takse.
Prema rečima Radmana, ni HRT-u nije bilo uvek lako da brani svoju poziciju u društvu, a posebno nakon liberalizacije medijskog tržišta i pojave komercijalnih televizija. "Mi smo javni servis branili kao nešto što je deo evropskih tekovina, jer se ni jedna evropska zemlja nije odrekla svojih javnih servisa. I to je deo evropske norme koju je i Hrvatska baštinila i nešto što je prepoznato kao vrednost bez obzira što su se menjale i politike i državni formati", ukazao je on.
Smatra da se javni servisi ne treba da se utrkuju sa komercijalnim televizijama, niti sa aktuelnim rijaliti programima, koje vidi kao deo trenutnog kulturnog habitusa. "Mislim da je tu po sredi radoznalost za onim šta se dešava iza nečijih vrata, ali i da je samo pitanje trenutka kad će se shvatiti da se tamo ne kriju nikakve vrednosti. Zato nismo u nekom frontu koji bi se tome suprotstavljao. Ako mi dosledno radimo kvalitetno, očekujemo da će to biti prepoznato i da će to društvu postati jasno i da će to početi više da ceni", kazao je Radman.
Generalni direktor RTV-a smatra da je pokrajinski javni servis uspeo da uspostavi dobru komunikaciju sa građanima i da nije upao u zamku trke za rejtinzima.
"Mi smo se odlučili za kvalitet i za uspostavljanje poverenja. Mislim da je RTV pokazala dinamičnost i preobražaj, te da smo na dobrom putu, jer su naši programi gledani, a i istraživanja pokazuju da građani ipak najviše veruju javnim servisima", rekao je Mihajlović.
Radman je ukazao da ne treba potceniti ni interes komercijalnih televizija da uveravaju javnost da im javni servisi ne trebaju, a kako bi oni lakše dobili oglašivače, uz opasku da bi ovi mediji takvu poziciju morali da izgrade kvalitetnijim sadržajem umesto da govore protiv javnih servisa kako bi privukli pažnju na sebe.
Prema rečima Mihajlovića, RTV NS u ranijem periodu je imala pozitivan iskustva u pogledu procenta naplate takse, ali je do diskontinuiteta došlo pošto sistem nije imao adekvatan odgovor u pogledu onih koji nisu izmirivali svoje obaveze čime je naneta nepravda redovnim platišama. "Zato je važno da sistem ne dozvoli da neko izbegne obavezu, dok drugi plaćaju", poručio je on.

http://www.rtv.rs/sr_lat/drustvo/javni-servisi-su-pravo-a-ne-obaveza-gradjana_668152.html

Нема коментара: