Umesto kulture sećanja u Srbiji se predano radi na kulturi odbijanja, te stvara atmosfera, obrazovna, naučna i kulturna, za nove sukobe. Složili su se u toj oceni učesnici diskusije “Srebnica – kultura sećanja”, koju su Fond za humanitarno pravo i SENSE – Centrar za tranzicijsku pravdu iz Pule organizovali u Beogradu.
Očigledno je da strah od novih sukoba, koji bi se oslanjali na iste ideološke uzorke koji su doveli i do krvoprolića u devedestim godinama, ne bi trebalo zanemarivati, s obzirom da su sećanja na tadašnja tragična zbivanja snažno nacionalno identitetski obeležena.
Upravo se u odnosu koji u Srbiji dominira u diskusijama o srebrničkom genocidu to uočava, navodi direktorka Fonda za humanitarno pravo Sandra Orlović:
“Za nekoliko decenija preživeli svedoci genocida i drugih zločina će nestati. Njihova sećanja i iskustva i danas teško prodiru u zajednice iz koje dolaze počinioci i odgovorni za zločine. Šta će se desiti sa sećanjem na Srebrenicu i druge zločine kada naša generacija nestane? Hoće li narednoj generaciji neopterećenost sećanja na devedesete, sećanje na sopstveno učešće ili pasivnost tokom devedesetih, omogućiti da beskompromisno i hrabrije nego mi sagledaju razmere i posledice zločina koji su učinjeni u naše ime i identifikuje i osudi ideologije koje su te zločine učinile mogućim? Ili će zahvaljujući odnosu današnjih političkih elita i obrazovnih sistema prema našoj prošlosti i njenoj interpretaciji nesvesno graditi nove povode za sukobe i produbljivanje mržnje”, komentariše Sandra Orlović.
Reinterpretacija nedavne istorije zastupljena je u svim državama nastalim raspadom Jugoslavije, a skopčana je sa pogledima na nedavnu prošlost baziranim na nacionalističkoj perspektivi.
“U državi kakva je Bosna i Hercegovina mi ne vidimo širi zajednički stav o tome šta se dogodilo u ratu. Ko je koga napao i zbog čega, o čemu se tu radilo. Imamo dominaciju nacionalističkog narativa. U Srbiji je to takođe narativ o srpskoj žrtvi i stalni konflit sa tvrdnjama o Srbima kao počinicoma. Takođe, na Kosovu kada se govori o Oslobodilačkoj vojsci Kosova isključivo kao o borcima za slobodu, o oslobodiocima, otvaranje pitanja da su neki od njih optuženi za ratne zločine, ponovo je sukob sa dominantnih narativom. Slično je i u Hrvatskoj gde se ono što se događalo između 1991. i 1995. godine posmatra isključivo kao domovinski rat, bez spremnosti da se prizna da je hrvatska strana mogla da počini zločne, te da je mogla biti uključena u vrlo problematična zbivanja, pogotovu ukoliko govorimo o ulozi hrvatske armije u Bosni”, upozorava profesor Univerziteta u Kelnu Soren Keil.
Prošlost u dijalogu sa sadašnjošću
Nije prerano uvoditi činjenice o ratovima devedesetih, pa time i o Srbrenici, u obrazovni proces, nadovezala se istoričarka Dubravka Stojanović. Ona ukazuje da je specifičnost naučne građe o tim zbivanjima u tome što se zahavljujući Haškom sudu i raznim drugim inicijativima jugoslovenski ratovi danas mogu smatrati istorijski obrađenijim bolje nego zbivanja iz vremena Prvog svetskog rata:
RSE projekat - Srebrenica: Svaka fotografija neispričana priča
Posebno ukoliko se ne gubi iz vida koliko je prošlost u dijalogu sa sadašnjošću. Istine o vremenu koje je prošlo, od neizrecive su koristi za sagledavanje onog što se u ovom trenutku događa. Istoričarka Marijana Toma navodi nedavni primer koji o tome izrazito jasno govori:
“Pre samo nekoliko dana smo bili svedoci toga da je jedna od vladajućih partija u svoje redove uvrstila pravosnažno osuđenog ratnog zločinca Nikolu Šainovića. On je postao član Glavnog odbora Socijalističke partije Srbije i kome je prilikom tog čina predsednik te stranke rekao da SPS smatra da on nije kriv. I ako imamo pravosnažnu odluku Tribunala u Hagu. Sa druge strane, takvo zvanično nepostojanje kulture sećanja samo otvara prostor za privatna sećanja …”
Nepostojanje ujednačenog odnosa prema prošlosti usložnjava konfuziju i udaljava Srbiju od ključnog momenta u kom će nove generacije postaviti pitanje svojim roditeljima – šta ste radili kada su se zločini događali. Na taj istorijski momenat, pozivajući se na nemačko iskustvo, ukazuje Soren Keil:
“Nastala je razlika između shvatanja kolektivne krivice i kolektivne odgovornosti. Ja sam Nemac i nisam odgovoran za zločine počinjene u vreme nacističke Nemačke. Rođen sam prilično nakon što je nacistički režim oboren. Ali ne mogu pobeći od odgovornosti koja proizlazi iz toga što sam Nemac. Što sam deo nacije u čije ime je taj zločin počinjen. Ta razlika mi se čini ključnom za današnji Balkan i pogotvu za današnju Srbiju. Niko ne krivi srpsku naciju za ono što se dogodilo. Ali mislim da je ideja da se to dogodilo u ime srpske nacije, kao i ideja kolektivne odgovornosti, suštinska i nažalost nedovoljno prepoznata.”
Tako složene procese država bi morala da pokrene kroz obrazovne procese, zbog čega je neophodno i objasniti kako predavati učenicima istinu o genocidu u Srebrenici, podvlači Dubravka Stojanović. Kao efekat tog procesa, proizaćiće i onaj ključni, dodaje ona:
“Za mene bi to bio prvi znak da je recimo Srbija, njom se uglavnom bavim, napustila program koji ju je odveo u rat. Me ne vidimo da je taj program na bilo kom državnom nivou doveden u pitanje, uglavnom se ne zna ni zašto je Srbija bila u tom ratu, odnosno ne radi se na tome da se to sazna. Dakle, uvođenje tog pitanja u nastavu bio bi za mene prvi signal da je taj program zaista napušten.”
Rasprava čije smo fragmente preneli, zamišljenja je kao uvod u audio-vizuelnu prezentaciju "Istraga, rekonstrukcija i procesuiranje srebreničkih zločina iz jula 1995. pred Haškim tribunalom", koja se otvora u beogradskom Centru za kulturnu dekontaminaciju.
http://www.slobodnaevropa.org/content/secanje-na-devedesete-istorija-priprema-za-nove-sukobe/27246983.html
Нема коментара:
Постави коментар