Potpredsednica Vlade i ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović u intervjuu kaže da, iako narod loše živi, treba da budemo srećni što Srbija nije bankrotirala prošle godine. Kako tvrdi, da bismo nadoknadili višedecenijsko zakašnjenje, trebalo bi da radimo 30 puta brže nego sada, ali i da je u radu neće omesti lažne optućbe.
Ne živi se od pohvala MMF-a. Premijer tvrdi da nas MMF hvali, da postižemo odlične rezultate, a nema privrednog rasta. Čemu onda pohvale?
Svestan je premijer i svi mi u Vladi od čega se živi. Ali da nismo preduzeli sve mere finansijske discipline Srbija bi bankrotirala već prošle godine. A to bi značilo veliko osiromašenje. Hvale nas zato što smo to sprečili. Težinu takve politike su nosili i osetili svi u zemlji. Smanjili smo deficit, poboljsali naplatu i akciza i pdv, krenuli da resavamo pitanja koje niko nije resavao deset godina...
Zato naše izjave o privrednom rastu nisu šarene laže, kakvaih smo se nagledali u ovoj zemlji. Znate prvi korak je bio spas od bankrota, mada napredak nije puko popravljanje prošlosti, on je neprekidno kretanje prema budućnosti.
Šta je osnova za Vašu tvrdnju da će biti privrednog rasta? Zašto bi vam verovali?
Uradili smo šta smo najavili. Rekli smo da je zemlja pred bankrotom. I šta nas čeka. Od finansijske konsolidacije, donosenja zakona koji poboljsavaju uslove investiranja, jer u Srbiji samo investicije, pokretanje gradjevinarstva i indutrije donosi rast.
I da budem dovoljno konkretna - Srbija već 25 godina radi koridore i nikako da ih završi. Po par kilometara svake godine, uz nekoliko otvaranja novih deonica u prisustvu TV kamera. Da smo nastavili kako su radili naši prethodnici Srbija bi ta dva pravca izgradila za 18 godina, negde 2033, ako i tada ne bi bio probijen rok.
Ove godine mi smo ubacili u veću brzinu i počeli da gradimo 10 puta više. Umesto 4, 5 kilometara godišnje završićemo 86 km autoputeva, rahabilitovati 150 km.
Dobro i da je sve tako kako kažete, gde je privredni rast zemlje?
Učešće saobraćaja u bruto domaćem proizvodu je nešto više od 4 posto. Ako se računa i skladištenje, telekomunikacije, rekonstrukcija saobraćajne infrastrukture, onda je učešće u BDP-u i do 10 procenata. Tako da kada mi povećamo obim i vrednost radova u izgradnji saobraćajnica onda će se to osetiti i pokazati i kao privredni rast.
I dalje je Srbija daleko od bajkovite zemlje i dalje nailazimo na probleme i nerad, ali mogu da kažem da značajno ubrzavamo i završavamo drumsko-železnički Koridror X, koji uključuje i obilaznicu oko Beograda, kao i izgradnju i rekostrukciju pruge Beograd- Budimpešta koja povezuje Srbiju sa centralnom Evropom i omogućava izlazak na Luku Pirej i sva druga gradilišta koja se pominju u medijima.
Znači zadovoljni ste?
Iako se gradi 10 puta više nije dovoljno i nije dobro. Srbija je toliko u zakašnjenju da nam treba ubrzanje od 30 puta više. Biću zadovoljna kada završimo prugu do Budimpešte, kad završimo koridor deset, kada putevi budu renovirani i bezbedni kao oni u najrazvijenijim zemljama Evrope.
Glavni izvođači su strane kompanije, profit odlazi iz zemlje. Da li ste i time zadovoljni?
Nisam zadovoljna podelom uloga. Domaća preduzeća su po pravilu podizvođači. Hoću da to promenimo i na dobrom smo putu. Na izvođenju radova na koridorima trenutno je angažovano oko 540 preduzeća u različitim oblastima (izvođači, podizvođači, projektanti, stručni nadzor, dobavljači usluga, itd.) od kojih 20 čine strana preduzeća.
Naša preduzeća nisu mogla ni da konkurišu za međunarodni tender, a kamoli da dobiju. U narednim danima prvi put posle mnogo godina domaći konzorcijum ima ozbiljnu šansu da dobije posao završetka dela autoputa na deonici Srpska kuća – Levosoje na Koridoru X.
I dalje se dugo čeka na izdavanje građevinskih dozvola. Šta je tu promenio Zakon o planiranju i izgradnji?
Ministarstvo je napravilo sistemski zaokret u odnosu na dosadašnju praksu u izdavanju građevinskih dozvola. Pre svega, od prosečnog roka od 249 dana, koliko se u Srbiji čekalo na građevinsku dozvolu taj rok sada od 3-10 dana, a imamo i primer kompanije ''Ikea'', koja je građevinsku dozvolu dobila za dva dana. Broj izdatih građevinskih dozvola raste svakog meseca, što je nama pokazatelj da je ovaj Zakon zaživeo u praksi.
Zakon nije i neće omogućiti dobijanje dozvola onima koji ne ispune zakonske uslove. Oni će čekati sve dok ne urade ono što zakon od njih traži.
Ali isto tako mi ćemo nastaviti da kontrolišemo opštine i gradove, da li rade zakonito, da li su stvarno na usluzi građanima i privredi i tek kada naredne godine uvedemo građevinsku dozvolu, možemo reći da smo uradili kompletnu reformu.
Jedan dnevni list vas je optužio da ste naneli štetu Srbiji kao ministar energetike. Da li ste naneli štetu?
Nisu to ozbiljne optužbe. Da jesu, da li verujete da bi mi premijer Vucic posle energetike poverio još veći resor, bremenit problemima i javašlukom i da bi me postavio za potpredsednicu vlade?
Kao ministar energetike, ali i kao ministar saobraćaja, građevine i infrastrukture uspostavljala sam sistem i otkrila sam, sprečila i prijavila nadležnima jedan broj nezakonitosti. Sve je to dokumentovano. Oni kojima sam pomrsila konce, koje sam sprečila povremeno pokreću napade na mene. Ni oni ne odustaju da me sklone. Ni ja ne odustajem njih da sklonim
Očekujem nastavak tih napada. No neće me lažne optužbe, a ni pretnje zaustaviti, jer od kada se bavim politikom smetam mnogim interesnim grupama koje su radile kako su radile, pa je Srbija uz svo bogatstvo i dalje siromašna zemlja.
Ono što mislimo ili u šta verujemo ne izaziva nikakve posledice. Jedine posledice proističu iz onoga što uradimo. Ja nisam od onih koji pričaju i ne rade.
Očekujete medijske napade? Zar nije posao medija da kritikuje vlast?
Po meni je potpuno u redu da kritikuju rad bilo kog člana vlade, pa i mene, normalno. Mogu da me zovu, da se ne slažu, da pitaju. Ali se ne slažem sa lansirajem tabloidnih optužbi bez i trunke istine. Ne prihvatam da od mene prave bahatog ministra, koji to nije. Piše se namerna laž, a iste te novine znaju da ja nemam ni obezbeđenje, ni vozila sa blinkerima u pratnji. I laže se i pored policijskog izveštaja da je neki golf prešao punu liniju i da nas je sve zamalo pobio.
Izvor: Naše novine
http://www.pressonline.rs/info/politika/358636/zorana-jovanovic-nece-me-zaustaviti-pretnjama-i-lazima.html
Нема коментара:
Постави коментар