уторак, 26. мај 2015.

Процена ризика корупције у прописима није формалност

Jуче, 25. маја, одржана је конференција „Транспарентност, борба против корупције и европске интеграције“ у организацији Транспарентности Србија. Ова конференција представља завршни догађај пројекта „Повећана транспарентност и ефикасност јавног сектора у областима јавних набавки, доступности информацијама, припреме прописа и јавно-приватних партнерстава“, који је организација Транспарентност – Србија спроводила у протеклих 18 месеци, уз подршку Делегације ЕУ у Србији и Канцеларије за сарадњу са цивилним друштвом Владе Републике Србије.
У уводном делу конференције говорили су заменик шефа Делегације ЕУ у Србији Оскар Бенедикт, в.д. директора Канцеларије Владе Србије за европске интеграције Ксенија Миленковић, Повереник за информације од јавног значаја и заштиту података о личности Родољуб Шабић, директорка Агенције за борбу против корупције Татјана Бабић, директор Управе за јавне набавке Предраг Јовановић, председник ТС проф др Владимир Гоати и програмски директор ТС Немања Ненадић. Резултате истраживања представили су Бојана Меденица и Златко Минић.
Директорка Агенције, Татјана Бабић, је своје излагање фокусирала на један важан антикорупцијски превентивни механизам који треба да унапреди квалитет јавне расправе у поступку израде и доноšења закона и других прописа, а то је Методологија за процену ризика корупције у прописима, којa је, иначе, предвиђена и Националном стратегијом за борбу против корупције за период од 2013. до 2018. године и пратећим Акционим планом. Том приликом она је истакла:
„Агенција је ову методологију усвојила и почела да примењује као интерни акт још 2013. године. Примењујући ову методологију, Агенција је у 2014. години израдила мишљења о процени ризика корупције у одредбама 17 нацрта и предлога прописа и припремила Извештај о правном оквиру и ризицима корупције у области јавно-приватног партнерства и концесија.
Број мишљења о процени ризика корупције у 2014. години мањи је у односу на 2013. из неколико разлога. Пре свега, у марту 2014. године одржани су избори за народне посланике, тако да од почетка године, па све до конституисања новог сазива Народне скупштине, у априлу 2014. године, практично није било законодавне активности. Поред тога, од конституисања садашњег сазива до септембра 2014. године, Народна скупштина донела је 50 закона, све у хитној процедури. На овај начин јавност је онемогућена да на адекватан начин учествује у доношењу нових закона, што у великој мери утиче на квалитет закона.
Иначе, сва мишљења о процени ризика корупције у прописима достављају се надлежним министарствима, Влади и надлежним скупштинским одборима и објављују на интернет презентацији Агенције. Међутим, како она тренутно нису обавезујућа за предлагаче закона и других прописа, ефекти ових анализа које ради Агенција су, нажалост, веома скромни, иако су неке од препорука Агенције у целини или делимично усвојене.
Агенција је у иницијативи за доношење новог закона о Агенцији за борбу против корупције, коју је у јулу 2014. године поднела Министарству правде, поново предложила да јој се повери да пропише и објави Методологију за процену ризика корупције у прописима, а да се предлагачи прописа обавежу да је примењују приликом припреме прописа. Како је овај механизам препознат и у међународној пракси, Стратегија и Акциони план предвиђају низ мера и активности које би требало да унапреде и појачају његове ефекте.
Тако, предвиђено је да ће Методологију бити у обавези да примењују предлагачи прописа како би се већ приликом њихове израде уклонили елементи који би могли да, приликом примене прописа, генеришу корупцију. Сваки предлог закона, у свом образложењу, садржаће анализу ризика на корупцију као доказ да је предлагач, приликом израде законског текста,  применио Методологију.
Поред тога што ће израдити Методологију, Агенција ће у том процесу проверавати да ли су предлагачи на правилан начин применили Методологију. Влада ће бити у обавези да сваки предлог закона достави Агенцији на мишљење и да, заједно са предлогом закона, Народној скупштини достави и мишљење Агенције о анализи ризика корупције у тексту предлога закона.
Уколико процена ризика корупције постане обавезни део процеса доношења закона и других прописа и уколико предлагачи прописа своје нове обавезе схвате на одговарајући начин, а не као још једну формалност у том процесу, може се очекивати да ће ова мера допринети остваривању прокламованог циља, а то је да се доношењем јасних и прецизних прописа сузи простор за настанак корупције у областима које се тим прописима уређују.“
У наставку излагања, директорка Агенције је говорила и о алтернативном извештавању о спровођењу Националне стратегије за борбу против корупције у Републици Србији за период од 2013. до 2018. године и Акционог плана за њено спровођење, које подразумева укључивање организација цивилног друштва (ОЦД) у праћење спровођења једне јавне политике. Наиме, Агенција је прошле године, захваљујући подршци Норвешке, расписала конкурс за доделу средстава ОЦД које су пратиле спровођење Стратегије и Акционог плана а резултати њиховог рада укључени су у Извештај о спровођењу антикорупцијске стратегије за 2014. годину. Иста активност планирана је и за 2015. годину. Иначе, ова пракса представља усамљени пример у Србији.


http://www.acas.rs/%d0%bf%d1%80%d0%be%d1%86%d0%b5%d0%bd%d0%b0-%d1%80%d0%b8%d0%b7%d0%b8%d0%ba%d0%b0-%d0%ba%d0%be%d1%80%d1%83%d0%bf%d1%86%d0%b8%d1%98%d0%b5-%d1%83-%d0%bf%d1%80%d0%be%d0%bf%d0%b8%d1%81%d0%b8%d0%bc%d0%b0/

1 коментар:

Stanko Simic је рекао...

Agencija je bez kredibiliteta da bilo koga kontroliše. Niko nije kažnjen zbog nameštanja konkursa za radno mesto internog finansijskog kontrolora u Agenciji za borbu protiv korupcije o kome je ne baš tačno i ublaženo pisala, pistaljka.rs. Iako je državni organ koji treba da suzbija korupciju ona se koruptivno ponaša. Novom sistematizacijom radnih mesta pokušano je zataškavanje ovog skandala. Administrativni odbor Skupštine trebalo je da se pozabavi ovim slučajem, a ne da odobrava promenu sistematizacije radnih mesta i zapošljavanje lica po ugovoru na osnovu diskrecione odluke direktora. Konkretna postupanja ovog organa opstruišu napore časnih pojedinaca da se odupru i prijave korupciju. Za ovakvo stanje odgovorni su uprava i zaposleni,a posledica je načina na koji su se uposlili. Popuna ovog organa od samog njegovog nastanka do danas vršena je suprotno propisima. Agenciju u ovom sastavu treba ukinuti . Novim zakonom ustanoviti organ koji bi dao rezultate u borbi protiv korupcije.